SPAR International

Opiekunem marki SPAR jest SPAR International, którego centrala zlokalizowana jest w Amsterdamie. Pełni on funkcję łącznika pomiędzy lokalnymi organizacjami, obecnymi w krajach w których istnieją sklepy z charakterystyczną choinką w logo, wspierając je w kluczowych obszarach działalności takich jak:

  • Przepływ wiedzy i technologii oraz doświadczeń z różnych rynków
  • Marketing;
  • Systemy szkoleń;
  • Zarządzanie;
  • Projektowanie sklepów;
  • Logistyka;
  • Zarządzanie produktami oznaczonymi znakiem firmowym SPAR.

SPAR International pomaga również w organizacji systemu wizyt studyjnych reprezentantów SPAR działających różnych krajach.

Rynek holenderski w latach trzydziestych ubiegłego wieku pod wieloma względami przypominał sytuację, którą obserwujemy obecnie w Polsce. Zaczęły na nim dominować duże, silne kapitałowo sieci handlowe przeznaczające ogromne środki na promocję i dysponujące potężną siłą zakupową. Stały się one poważnym zagrożeniem dla niezależnych detalistów i hurtowników.

Grupa ochotników, na czele których stanął Adrian van Well, postanowiła połączyć swoje siły i stworzyć organizację, która z jednej strony mogłaby z powodzeniem konkurować z sieciami, a z drugiej strony nie ograniczałaby niezależności poszczególnych członków. Przyjęła ona nazwę „Door Eendrachting Samenwerken Profiteren Allen Regelmating” (Wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy). Z pierwszych liter nowej nazwy utworzony został skrót” „DE SPAR”. Za nową marką krył się model biznesowy oparty na partnerstwie, rzetelności, solidarności oraz wspólnym gromadzeniu doświadczeń i wiedzy.

Korzyści wynikające z wypracowanej koncepcji współpracy okazały się tak duże, iż wkrótce zaadaptowana została w innych krajach Europy a następnie w Afryce, na Dalekim Wschodzie i w Ameryce Południowej.

Obecnie SPAR jest największą na świecie siecią sprzedaży detalicznej. Sklepy oznaczone charakterystycznym logo funkcjonują w 44 krajach na 4 kontynentach. Ponad 13 tysięcy punktów obsługuje każdego dnia 12 milionów zadowolonych klientów.

85 lat dynamicznego rozwoju Organizacji nie zmieniło podstawowej idei jej założycieli. SPAR w dalszym ciągu pozostaje wierny koncepcji stworzonej przez skromnych holenderskich kupców – przynależność do grupy pozwala właścicielom punktów detalicznych na zachowanie niezależnej pozycji, jednocześnie zapewniając im poczucie bezpieczeństwa wynikające z opieki silnej, sprawnie funkcjonującej, międzynarodowej Organizacji bazującej na bogatym doświadczeniem.

Sklepy SPAR na świecie – Galeria